Thanks for viewing my BLOG
Entry dibawah snap 'TALES', 'ABOUT', 'MUMBLING', 'NUKILAN HATI' adalah hak cipta terpelihara dan tidak boleh diulang cetak dimana-mana tanpa kebenaran bertulis Al-Fikr.

Review filem out of context yang meletop boleh baca kat Movie
Al-Fikr juga suka tengok Drama Amerika
Boleh tonton/dengar lagu kegemaran Al-Fikr di Playlist dan Song

Al-Fikr suka Aprillia Shiver 750.

An Education

An Education ni adalah filem yang baru Al-Fikr tengok. Filem yang mengisahkan tentang seorang gadis yang meninggalkan pelajaran demi mengejar cinta dan dunia glamor.

Cerita base pada tahun 60an. Zaman ni, kedudukan wanita memang tak macam sekarang. Status pelajaran tinggi menjadi keutamaan untuk berada dalam standard yang setaraf lelaki. Tapi bukan semua orang nak belajar tinggi2. Watak utama Jenny Melor (Carey Mulligan), kena belajar dan cuba dapat tempat untuk masuk Oxford atas desakan bapanya. Even Jenny ni pandai dan top rank dalam pelajaran, dia rasa hidup dia kosong. Tiada makna. Tapi semua itu berubah bila dia jumpe dengan David (Peter Sarsgaard), yang lebih tua dari Jenny. Peter tunjukkan kat Jenny yang dunia ni bukan sekadar hitam putih. Masih ada warna2 lain. Dan mungkin pengaruh hormon remaja, Jenny mudah tertarik dan mula melupakan keutamaan pelajaran dan Oxford.Well, ending cerita ni memang klise. Lepas dah lalu benda2 best mesti ada benda buruk dan jadi benda best balik.

Overall memang ada mesej nak sampaikan, iaitu dunia bukan hanya hitam putih, tapi masih ada warna lain. Tapi warna2 lain ni akan jadi bermakna jika kita ada ilmu dan keinginan untuk tambah spark pada warna2 dalam hidup (hanya pendapat peribadi). Sebab latar cerita dekat England, so accent english dia memang lain compare dengan filem Hollywood.



Pengaruh hormon remaja. Semua benda nak dicuba




p/s: Al-Fikr masih mencari filem
Nick and Norah's Infinite Playlist.

0 critique:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pembaca Blog Al-Fikr

 

Browse

Photobucket

Happy Hour

Page Rank Checker
Join 4Shared Now!

Popular Posts