Thanks for viewing my BLOG
Entry dibawah snap 'TALES', 'ABOUT', 'MUMBLING', 'NUKILAN HATI' adalah hak cipta terpelihara dan tidak boleh diulang cetak dimana-mana tanpa kebenaran bertulis Al-Fikr.

Review filem out of context yang meletop boleh baca kat Movie
Al-Fikr juga suka tengok Drama Amerika
Boleh tonton/dengar lagu kegemaran Al-Fikr di Playlist dan Song

Al-Fikr suka Aprillia Shiver 750.

Kepala Masuk Air@Water On the Brain



Kita mesti pernah dengar macam istilah/perumpamaan/peribahasa/simpulan bahasa dan lain2. Tapikan pernah kita terfikir asal-usul semua tu. Maybe, tak tercapai cita2 kalau nak selongkar asal usul semua tu. So kita kecilkan pencarian, kepada siapa yang popularkan istilah2 macam tu....

Kepala masuk air/Water on the brain....Agaknya siapalah yang popularkan ayat nie gamaknya. Bila kita cakap camnikan, mesti kita baru tengok/saksikan kegilaan yang tak diterima secara sukarela.
Contoh, kita melihat gerak-geri seseorang yang tak kena tempat, kita (Al-Fikr biasa) cakap, 'masuk air ke budak nie'.

Al-Fikr, cubalah cari siapa yang popularkan istilah ni. Cari punya cari dapatlah jejak sejarah dia. Jauh gak jarak masa dia dan tempat ia mula popular. Ia bermula pada tahun 1989, Amerika. Dipopularkan oleh The Pixies sebagai tema video klip lagu 'Here Comes Your Man'.
Waktu klip ni diorang buat, diorang miming lagu jer. Tapi sebab yang tak diketahui, penyanyi ni sume tak miming betol2. So, nampaklah klip ni cam cacat. Dah tu Francis Black(frontman The Pixies & penulis lagu ni) cakap tema klip ni Water on the brain. So sebab artis menjadi ikutan, maka popularlah istilah ni kat Amerika.
Dan tanpa sebab yang diketahui, ia juga pouplar di Malaysia. Maybe bukan semua, tapi ada juga orang yang ungkapkan 'ko ni masuk air ke pe?' tanpa sedar....Tapi at least dari klip The Pixies tu dah define ungkapan Water on the brain nie guna untuk situasi camne.

video dengan tema masuk air....


sumber cerita asal dari wikipedia, diolah untuk dijadikan cerita oleh Al Fikr sendiri. Cuma pandangan peribadi semata-mata.

p/s: hari tu Al-Fikr ceritakan kerelevanan Don't judge a book by its cover'.
kali ni cari asal usul 'kepala masuk air'.
nampak dah Al-Fikr cuba untuk defy dunia ni.

0 critique:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pembaca Blog Al-Fikr

 

Browse

Photobucket

Happy Hour

Page Rank Checker
Join 4Shared Now!

Popular Posts