Thanks for viewing my BLOG
Entry dibawah snap 'TALES', 'ABOUT', 'MUMBLING', 'NUKILAN HATI' adalah hak cipta terpelihara dan tidak boleh diulang cetak dimana-mana tanpa kebenaran bertulis Al-Fikr.

Review filem out of context yang meletop boleh baca kat Movie
Al-Fikr juga suka tengok Drama Amerika
Boleh tonton/dengar lagu kegemaran Al-Fikr di Playlist dan Song

Al-Fikr suka Aprillia Shiver 750.

Siapa tak kenal wikipedia?




Wikipedia....Wikipedia....Wikipedia....
Siapa tak kenal Wikipedia, angkat tangan.
Siapa yang tak kenal ni, maybe tak perasan or saje tak nak ambil tahu or buat2 tak tahu.

Wikipedia ni ensiklopedia, just die online encyclopedia. Tiada tanda aras penggunaan yang jelas. Ada banyak bahasa. Ada banyak artikel best dan ada info yang bukan semua orang tahu.

Tapi, Wikipedia bukan sumber rujukan utama untuk mereka2 yang buat tesis ilmiah. Wikipedia boleh digunakan untuk penjelasan mudah untuk subjek2 pening kepala. Bagi Al-Fikr, Al-Fikr buka Wikipedia, untuk baca penjelasan umum. Lepas tu baca2 sikit detail, before tengok sumber asal penjelasan a.k.a link references kat bawah artikel (ini sebenarnya kegunaan Wikipedia bagi Al-Fikr).

Contoh, Al-Fikr tak tahu apa tu 'ichthyology'. Al-FIkr cari dulu dalam Wikipedia. Ayat pertama intro Wikipedia akan sebut asal-usul perkataan dan juga maksudnya. Kat sini  ichthyology merujuk kepada kajian zoology yang lebih menjurus kepada ikan. So, basic idea dah dapat, barulah boleh pergi buat reference dekat site yang lebih detail.

Selain dari jadi ensiklopedia ni, wikipedia juga boleh guna untuk cari maklumat public figure. Serius boleh even tak detail. At least kita boleh tahu tarikh lahir/mati public figure itu. Tak percaya, boleh open wikipedia dan type 'Tunku Abdul Rahman'. Tengok siapa yang keluar.

p/s: Wikipedia juga boleh digunakan untuk 
mereka yang suka tunjuk poyo 
ambil tahu semua benda.
Jadi modal tackle awek2 pandai

0 critique:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pembaca Blog Al-Fikr

 

Browse

Photobucket

Happy Hour

Page Rank Checker
Join 4Shared Now!

Popular Posts